רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

ביטנית – לא בהכרח פטרוזיליה


הפטרוזיליה נראת לנו כמו עוד תבלין לסלט, אך בפועל יש לה יתרונות בריאותים רבים שחבל לפספס. מה כדאי לדעת על העלים הירוקים שמקשטים לנו כל כך הרבה מאכלים?
פטרוזיליה.jpg

תגיות: ויטמינים ומינרלים, בריאות, אוכל
 
 
הפטרוזיליה שמהווה חלק בלתי נפרד מהתיבול הים תיכוני, מוצאה דווקא באירופה. אין סלט חומוס שמכבד את עצמו או סלט ירקות חתוך דק שלא יתכבד בקישוט מלמעלה של עלי פטרוזיליה קצוצים דק/גס. הפטרוליזיה היא חלק בלתי נפרד גם מתיבולי המרק, הקציצות, הבשרים ואף סתם לקישוטים. אז מה יש בה?
 
 
בוטניקה ויתרונות
הפטרוליזיה מהווה אחת אחד מצמחי התבלין הנפוצים ביותר בשווקים עם צבעו ירוק הירוק לאורך כל עונות השנה והניחוח האופייני.יש שני סוגים עיקריים של פטרוליזיה אשר ניתן לקנות בארץ. מדובר בפטרולזיליות העלים או השורש. היתרון הרב של הפטרוליזיה הוא בקלות השימוש, מגוון הצורות והשילובים במזון וכמובן, לא פחות חשוב, קלות הרכישה בכל חנות ומכולות ואף ניתן לקנות אותה בצורת ההטריה או המיובשת והכתושה.
 
ערך תזונתי
למרות הפטרוזיליה נראת "עשב ירוק ולא מזיק" היא נחשבת לאחד הירקות העשירים ביותר בויטמנים ומינרלים חיוניים. הפטרוזיליה עשירה מאד בברזל ובסידן ובאשלגן. תכולת הסידן ב- 100 גרם עלי פטרוזיליה שווה כמעט ל- 3/4 כוס חלב! הפטרוזילה גם עשירה בויטמינים כמו ויטמין C וויטמין A ועם הסיבים התזונתיים הרבים והקלוריות הנמוכות היא יכולה להיחשב לירק מועדף מבינה תזונתית בריאותית.
ערך תזונתי ל- 100 ג' עלים טריים: קלוריות-35, חלבון- 2.82 גרם, שומן- 0.75 גרם, פחמימות- 6 גרם, סידן- 131 מ"ג, אשלגן- 526 מ"ג, מגנזיום- 48 גרם, ויטמין C- 126 מ"ג (נהרס כמובן בחימום), ויטמין A- 494 מ"ג.
 
הרמב"ם המליץ
עוד בימי קדם הכיר הרמב"ם ביתרונותיה הרבים של הפטרוזיליה מבחינה בריאותית. מכיוון שהפטרוזליה ידועה בהשפעתה החזקה על כמות השתן שאנו נותנים, השתמשו בה בימי הרמב"ם כטיפול ותרופה לצבירת נוזלים, הפרעות בשלפוחית השתן, כולל בעת מצבים של היווצרות חול או/ו גרגירים של אבנים בכליות. הפטרוזיליה אף הומלצה ע"י הרמב"ם במצבים של דלקות בשלפוחית השתן או דלקות בחניכיים בשל התכולה הגבוהה של הויטמן C שיש בפטרוזיליה. בנוסף לכך, יחס לה הרמב"ם תוכנות מרפא בעת מצבים של אמניה (בשל כמות הברזל הגבוהה יחסית), טיפול בבעיות בכבד כולל צהבת, סוכרת ושיגרון.
 
שימושים נוספים ומגוונים
הפטרוזיליה יכולה להיות פיתרון נהדר לריח רע מהפה לפני פגישה חשובה או דייט רציני. הלעיסה של העלים הטריים מעניקה תחושה של ערנות בפה וזה שהיא טובה לחניכיים כבר אמרנו?בשל ההשפעה המשתנת המובהקת שיש לפטרוזילהי, היאט ובה לטיפול במצבים של בצקות, עליה בלחץ הדם הנובעת מהצטברות נוזלים ואף יכולה לעזור במצבים של דיאטה (לא עושה את העבודה במקומנו, אך מסייעת הפטרות מנוזלים עודפים). אחרים גורסים כי היא יכולה לסייע בהסדרת המחזור החודשי ואף מסוגלת לשפר את התיאבון (אולי מכאן המשפט: "אם האוכל בא התאבון"...). ועד דבר אחרון וקצת עדכני לתקופת החגים, הפטרוזיליה משתלבת בצלחת הפסח כאשר היא מסמלת את המרור.
 
עצה שימושית-
עכשו אפשר להנות מתבלין הפטרוזילה עם רגשי הנאה מהטעם ותחושה שדאגנו לגופנו וסיפקנו לו ירק עם ערך תזונתי רב. שלבו את הפטרוזילה בתפריט היומי במגוון מזונות ונצלו את תכונותיו המיוחדות במצבים של בצקות
או צבירת נוזלים לא מוסברת אך הימנעו ממנה בעת הנקה.
 
 
buttom.jpg