רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

ענבים- פרי קייץ מתוק וטעים אך לא להגזים


הענבים מסמלים עבור רבים מאיתנו את ימי הקיץ הרטובים (ים, ברכה וגם סתם זעה..), אך רבים נמנעים בגלל ריכוזי הסוכר הגבוהים. מה עושים? האם יש בכלל יתרונות בריאותים?
ענבים.jpg

תגיות: פירות, פחמימות, עונות השנה, גלוקוז

הענבים מסמלים עבור רבים מאיתנו את ימי הקיץ הרטובים (ים, ברכה וגם סתם זעה..). הענבים הקרים הם שילוב נהדר עם החמסינים של הסתיו, ואף מהווים סיום מקסים לשנה שמתסיימת ופתיחה חגיגית (יין…) לקראת השנה החדשה.
 
היסטוריה מפוארת
הענבים משתלבים, עוד מימי קדם, בפולקלור דתות ועמים רבים. הם מתוארים ביצירות האמנות של הציירים הגדולים במהלך ההיסטוריה ומקושרים במיוחד למזון האלים, המלכים ואצולת החברה. פרי הגפן מוזכר פעמים רבות בתנ"ך, משתלב בשבעת המינים ויש אף אזכורים לצימוקים, ליין ולענבים עצמם בין סיפורי התנ"ך.
 
גידולים וזנים
עונת הענבים מתחילה כבר בתחילת הקייץ, בחודש מאי ונמשכת עד לחודש אוקטובר, הלוא הוא חודש תחילת השנה העברית. הענבים מתחלקים למספר זנים, כאשר חלקם עם חרצנים ואחרים ללא. יש ענבים ירוקים ויש ענבים אדומים-סגולים אך המשותף לכולם הוא הטעם המתוק, המשכר הגורם לנו לרצות אחד ועוד אחד ועוד… זני הענבים מכילים את ה"פרלט" ו"מלכת הכרמים"- לבנים ללא חרצנים (מיועדים ברובם ליצוא), ה"סולטנינה"- חסר החרצנים (מיועד ברובו לתעשיית הצימוקים,  בסופו של התהליך), "אלפונס" - ענב גדול בצבע ארגמן עז עד גווןהדומה מאד לשחור וטעמו המתוק חזק מאד. הזנים "תמר ביירותי" ו-"דבוקי" גדלו בארצנו עוד בימי קדם והם עדיין צומחים ומניבים פירות, גם בימינו אלה.
 
הענבים ועולם הדיאטה
דווקא בשנים האחרונות יצא שם רע לענבים בכל הקשור לשמיר העל הגזרה. יש אנשים הנמנעים מהם במודע, על מנת לא להתחיל בזלילה ללא שליטה ואחרים טועים ומגדירים אותם כ"משמינים". היו תקופות בהן כיכבה "דיאטת ענבים" אשר גרסה כי אכילה של ענבים בלבד, לאורך מספר שבועות, תאפשר הרזיה מהירה. כיום ידוע כי שום דיאטה לא מאוזנת לא משיגה את מטרתה בצורה בריאה אך נשאלת השאלה, מדוע אנשים השומרים על הגזרה או רוצים לעשות דיאטה, מפחדים מאכילת ענבים? התשובה מורכבת משני גורמים. הענבים מכילים, בעיקר, מים וסוכר פשוט. הענבים, יחסית, עניים בסיבים תזונתים וכמות של 12 ענבים מהווה מנה בקבוצת הפירות (60 קלוריות). הבעיה היא שמרבית האנשים מתקשים להפסיק לאכול אחרי 12 ענבים… אוכלים  עד שנגמר האשכול, כי אי אפשר להפסיק באמצע. הענבים אינם משביעים באותה מידה כמו פירות אחרים (תפוח, אגס, אפרסק), אך מבחינה תזונתית עלולים לתרום כמות כפולה של קלוריות, אם לא נזהר בכמויות.
 
בריאות בכל זגוענב- נוגדי חמצון
בניסוים בבני אדם נמצא כי לפלבנואידים הנמצאים בקליפת הענבים ולכן נמצאים גם ביין האדום, העובר את תהליכי התסיסה יחד עם קליפת הענב, יש יכולת משמעותית שלעיכוב חימצון הכולסטרולה "רע" (LDL), המצטבר בדפנות כלי הדם.בדרך זו מסייעים הענבים והיין בהפחתת הצטברות הכולסטרול בכלי הדם ומונעים מחלות לב וכלי דם. הענבים נחשבים לעשירים בנוגדי חימצון כאשר בנוסף לפלבנואידים מוזכרים גם הפיקנוגינול והקטצ'ין, הנחשב לנוגד חימצון פעיל במיוחד, הנמצא בכמות גבוהה בקליפת הענבים האדומים (נמצא גם בבצל ובתה). אין פלא, אם כן, שהענבים נכנסו לרשימת 10 הפירות והירקות החשובים ביותר, בהקשר למניעת ההזדקנות והמספקים הגנה מפני נזקי הסביבה.
 
הענבים ברפואה האלטרנטיבית
ברפואה האלטרנטיבית תופסים הענבים מקום של כבוד, בשיתוף עם היין והצימוקים. קיימת התייחסות רבה לנוגדי החימצון שבענבים, ובמיוחד לפיקנוגינול הנחשב לנוגד חימצון, המצליח לחדור אל המוח באמצעות זרם הדם. מייחסים לענבים השפעה על חיזוק פעולת המוח, מניעה וטיפול בדלקות בדרכי השתן והגרון, שיפור פעילות המעי ומניעת עצירות, משפרים התקפי מיגרנה וכמובן את פעילות כלי הדם ומניעת ורידים בולטים.
 
פרדוקס היין
אחת האמרות המחקריות הרווחת בשנים האחרונות, כמובן על סמך מחקרים קליניים, היא ששתיית יין מסייעת בהפחתת הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם. אנשים רבים הרשו לעצמם לשתות בקבוקים שלמים של יין, ללא הגבלה, מתוך הנחה שכל המרבה הרי זה משובח. אחרים אף הגדילו וסחפו יחד עם היין, משקאות אלכוהוליים אחרים. חשוב לדעת כי התועלת הבריאותית שבשתיית יין נובעת מכימיקלים צמחיים הנמצאים על קליפת הענב, הלו הוא ה"זג". התרכובות הללו נקראות כאמור פלבנואידים ולכן לא האלכוהול הוא הגורם הטוב שביין. הפלבנואיד הנחשב לחשוב ביותר בין קבוצת הפלבנואידים הוא הקטצ'ין הנמצא, כאמור, במיוחד ביין אדום.  מכיוון שהחשוב הוא לשתות משקה שבתהליך תסיסתו "בילה" זמן איכות עם קליפת הענב ואין חשיבות לנוכחות האלכוהול, ניתן לשתות את יין ה"תירוש" הנחשב ל"יין לילדים" ועדיין להנות מהיתרונות הבריאותיים של הפלבנואידים. כמובן, ניתן לאכול את הענבים הטריים עם קליפתם ולהנות מהיתרונות התזונתיים והבריאותיים.
 
עצה שימושית-
נצלו את השבועות האחרונים בהם עדיין ניתן להנות מענבים טריים בשווקים. זיכרו כי ענבים אדומים עדיפים על ירוקים מפני שהם מכילים יותר נוגדי חימצון, בעיקר קוורציטין  וכמובן, הקפידו על אכילת הענב בקליפתו. בראש השנה, הרימו כוס של יין לכבוד השנה החדשה. בדרך זו תוכלו להנות מכמות יפה של נוגדי חמצון ואם אתם נמנעים מאלכוהול, פשוט הרימו כוס של תירוש "לחיים"  ותקבלו את אותה הבריאות בדיוק.
 
 
 
buttom.jpg