רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

אבטיח- מלך העונה החמה!!!


האבטיח הוא אחד הפירות המסמלים, יותר מכל, את הקיץ הישראלי (החם והדביק אך מתוק בזכות האבטיח...). הגיע הזמן לתת לאבטיח, מלך עונת הקיץ, את הכבוד המגיע לו.
אבטיח.jpg



האבטיח הוא אחד הפירות המסמלים, יותר מכל, את הקיץ הישראלי. בקיץ ניתן למצוא אבטיח בכל דוכן פירות ואף בכל מסעדה ובית קפה. אנו מכירים אותו בשילובים רבים ומשתמשים גם בגרעינים למאכל. הגיע הזמן לתת לאבטיח, מלך עונת הקיץ, את היחס והכבוד המגיעים לו.
 
היסטוריה
האבטיח מוכר עוד מתקופת המצרים הקדמונים. בראשית הימים גדל האבטיח בערבות אפריקה כצמח בר. האבטיח גודל לראשונה במצרים ומשם התפשט לארצות שכנות ואף לרחוקות.  בארצנו האבטיח נחשב, מזה שנים רבות, לאזרח ותיק.
 
בוטניקה
האבטיח שייך למשפחת הדלועים ובארץ גדלים כמה זנים משובחים שלו, כמו "מללי", "צ'ילי" או "שוגר בייבי". האבטיח גדל בגדלים שונים ויכול להגיע למשקל של ק"ג רבים. האבטיח מכיל גרעינים לבנים או חומים וכיום קיימים זנים ללא גרעינים. משנה לשנה מופיעים בשווקים מינים חדשים של אבטיחים. בעזרת הטכנולוגיה מתקבלים סוגים חדשים של אבטיחים כמו אבטיחים קטנטנים, אבטיחים בעונת החורף ואף אבטיח בעל צורה מרובעת (עדיין לא למכירה בארץ).
 
מבחינה תזונתית
האבטיח מכיל כמות גבוהה של מים (90%) וסוכרים. בנוסף לכך, מכיל האבטיח גם מעט סיבים תזונתיים, נתרן וויטמין C. האבטיח נחשב לקבוצת הפירות, ומנה כוללת כוס וחצי קוביות אבטיח (60 קלוריות).
נוגד- חמצון: האבטיח מכיל את נוגד החמצון  החזק "ליקופן" המוכר יותר בהקשר לעגבנייה. הלוקופן הוא נוגד חמצון השייך למשפחת הקרטנואידים ומיוחסת לו יכולת רפואית של הפחתת הסיכון לסרטן הפרוסטטה בקרב גברים. הליקופן חשוב גם בקשר למניעה והגנה מפני מחלות לב וכלי דם. מחקרים אחרונים מעלים את ההשערה כי הוא יכול להגן על הגוף מפני זיהום אויר, שמירה על בריאות העיניים, תפקוד המוח והגנה מפני פגעי השמש.
 
מאכלים וצורות הגשה
ניתן להכין מהאבטיח מגוון רב של מאכלים בעלי אופי מגוון. האבטיח מתאים להכנת שרבט קפוא אותו ניתן לשמור בהקפאה למשך 6 חודשים. כמו כן, ניתן להכין גלידת אבטיח בשילוב עם מרשמלו. יש המשלבים את האבטיח בשייקים וקוקטלים אלכוהוליים (מאד נפוץ עכשיו במסעדות ובבתי הקפה בארץ -"גרניטה בטעם אבטיח"). רעיון מקורי אחר הוא להכין אבטיח כבוש בשילוב עם חומץ, לימון, מלח וסוכר. הדרך הנפוצה ביותר היא לאכול את האבטיח טרי. אפשר להגישו כקוביות אבטיח בתוך סלסלת אבטיח, לשלבו בסלט פירות קיצי (אזהרה: לא להוסיפו מוקדם מידי לסלט הפירות על מנת שלא "ימס" בשל המגע עם מיצי הפירות האחרים), או בשילוב עם גבינה בולגרית מלוחה. יש הנהנים פשוט לקחת פלח טרי ולאכול אותו בהנאה עד שמגיעים לציפה הלבנה (ה"מכורים" יאכלו גם את הציפה הלבנה…). גם גרעיני האבטיח זוכים למקום של כבוד. ניתן לקלות את גרעיני האבטיח בתנור בשילוב מי מלח, או לקנות אותם בכל דוכן פיצוחים.
 
רפואה עממית
יש המשתמשים בציפת האבטיח לצורך טיפול בפצעים בפה (אפטות). אופן השימוש בציפה הוא ליבשה בתנור, לאחר קילוף הקליפה והורת התוכן האדום. את הציפה הלבנה מחממים במשך 2-3 דקות בתנור, עד ליבוש מלא. לאחר הייבוש כותשים את הציפה ומניחים את האבקה על מקום הפצע. בנוסף, יש המשתמשים באבטיח לטיפול במקרים של יתר לחץ דם, בעיות בכליות ובמקרים של עצירות.
 
עצה שימושית
נצלו את התקופה החמה בה האבטיח נמצא בכל פינה, כדי  להנות מיתרונותיו התזונתיים, טעמו המרענן ותכולת המים הגבוהה. עבור מי ששומר על דיאטה או מקפיד לשמור על רמות הסוכר בדמו, חשוב לדעת שכוס וחצי קוביות אבטיח שווה למנת פרי (מנת פרי = תפוח בינוני, תפוז, 2 משמשים). אכילה במידה לא אמורה לגרום לבעיה אבל לחסל חצי אבטיח במכה, זו כבר עלולה להיות בעיה.
 
 
 
buttom.jpg