רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

מזונות בריאים לעור


העור הוא הרקמה הגדולה ביותר בגוף והשמירה עליו חשובה מכיוון שהוא מהווה את קו ההגנה הראשון של גופינו מפני זיהומים ופתוגנים. מה הם 8 המאכלים החשובים לבריאות העור?
מזונות.jpg

תגיות: מינרלים, מזון ומאכלים, ויטמינים
 

העור הוא הרקמה הגדולה ביותר בגוף. שמירה על בריאות העור חשובה מאד כיוון שהוא מהווה קו ההגנה הראשון של גופנו, מפני זיהומים ופתוגנים העלולים לפגוע בבריאותנו. שמירה על בריאות העור יכולה להעשות בצורות רבות, אך החשובה שביניהן היא התזונה שאנו מכניסים לגופנו. יש מאכלים ששילובם בתזונה באופן קבוע, עשויי לתרום רבות לשיפור מצב העור, גמישותו, בריאותו, קצב הזדקנותו וכמובן למראה הצעיר והחיוני שלו.
 

מה הם המאכלים החשובים בתזונה לבריאות העור?

 
1. גזר
הגזר מכיל כמות גבוהה של הנגזרת הצמחית של ויטמין A המוכרת בשם "בטא-קארוטן". הבטא-קארוטן שייך למשפחת הקרטנואידים שהם משפחה של חומרים מן הצומח בעלי פיגמנט אדום-כתום. הבטא-קארוטן נחשב לנוגד חמצון חשוב מאד השומר על בריאות הגוף, העור ומונע סוגים של סרטן, כאשר נצרך ישירות בתזונה.  מחקרים הראו באופן מובהק, כי יעילות הספיגה של הבטא-קארוטן מהגזר בגוף הייתה גבוהה בממוצע ב- 65% מהגזר המבושל לעומת 41% מהגזר הטרי. זמן הספיגה של הבטא-קארוטן בגוף, היה פי 5 ארוך יותר מהגזר הטרי לעומת הגזר המבושל. מכאן שעל מנת להעלות את יעילות הספיגה של הבטא-קארוטן בגוף, חשוב לשלבו בתפריט לאחר בישול/חימום ולא רק בצורתו הטריה בסלט או כמיץ גזר. ויטמין A נמצא גם במגוון מוצרים בעולם הקוסמטיקה, למריחה על העור, אך הקפדה על שילוב גזר בתפריט היומי יכולה לסייע מאד למראה העור, בתהליכי חידוש התאים מבפנים ולא רק לשכבה החיצונית, עליה מורחים את הקרם.
 
2. עגבניה
העגבניה נחשבת למזון עשיר ביותר בנוגד-חימצון חשוב מאד הנקרא ליקופן. הליקופן שייך למשפחת הקרטנואידים הכוללת מספר רב של חומרים בעלי יכולת נוגדת חימצון, בעלי פיגמנט אדמדם (גם ויטמין A שייך לקבוצה זו). ריכוז הליקופן בדם, המתקבל מן המזון, אינו מושפע מגורמים חיצוניים כמו עישון ואלכוהול, אך יורד עם הגיל. על סמך מחקרים אחרונים, על מנת להעלות את יעילות הספיגה של הליקופן במערכת העיכול, יש צורך לחתוך/לכתוש ולחמם את העגבניות לפני האכילה. לפי דברי ד"ר גיוואנצ'י מבית הספר לרפואה של הרווארד, שפרסם בשנת 2002 סקירה ספרותית רחבה (פורסם בעיתון Experimental biology and medicine ): "בישול עגבניות בשילוב שמן, מעלה באופן מובהק את ספיגת הליקופן במעי ומוביל לעליה של פי 2-3 בריכוז הליקופן בדם". שמירה על ריכוז גבוה של ליקופן בגוף עשויה לשפר את משך חיי התאים ובמיוחד תאי העור, המתמודדים מדי יום עם מגוון רדיקאלים חופשים, קרינת UV וזיהומים שונים מן האויר.
 
3. בזיליקום
מקורו של הבזיליקום הוא בכלל מהודו, שם שימש הבזיליקום כצמח קדוש. עם השנים עבר הבזיליקום גלגולים רבים והגיע לארצות הים התיכון. ברפואה העממית משתמשים בבזיליקום לטיפול כבר מהמאה השישית לספירה. הבזיליקום נחשב כמועיל בטיפול, בכל הקשור לשיפור זרימת הדם ותפקוד מערכת העיכול. הוא חשוב להרגעה של גירוד בעור ועיניים אדומות. ניתן להשתמש בו גם כנגד ריח רע בפה ולא רק בשל ריחו החזק, אלא בשל תכולת חומרים אנטי-בקטריאליים, לכן הוא מסייע גם בטיפול למניעת עששת - ממש משחת שיניים טבעית. הבזיליקום מסייע גם לטיפול בגזים וכאבי ראש. לבזיליקום ערכים תזונתים מרשימים ב- 100 גרם: ברזל- 3.2, ויטמינים מקבוצת BB2, B3,B6)  וחומצה פולית). ויטמין A-264 מ"ג, ויטמין C- 18 מ"ג, ויטמין K- 415 מ"ג. אחד היתרונות של הבזיליקום הוא שניתן לשלבו בצורה טריה או כתושה/מבושלת (למשל רוטב לפסטה, ממרח פסטו) ועדיין מרבית היתרונות התזונתיים הללו ישארו בו.
 
4. שמן זית
לשמן הזית תכונות בריאותיות רבות כאשר הבולטת בהן היא התכולה הגבוהה של חומצת השמן החיונית אומגה 9. מדובר על חומצת שומן חד בלתי רוויה, החיונית לתפקודו התקין של הגוף. בנוסף לכך, השמן מכיל גם אנטיאוקסידנטים וויטמין E הנחשב גם הוא לנוגד חמצון חשוב מאד לשמירת בריאות גופנו. נוגדי חמצון נוספים בשמן הזית הם התרכובות הפיטוכימקליות של הפוליפנולים וה- Tocopherols. בשל הרכב חומצות השומן החיוניות ונוגדי החמצון הרבים שבו, נחשב שמן הזית לרכיב חיוני בשמירת בריאות העור ולטיפול בפצעים קשים, יובש בעור ובעיות בריאותיות נוספות. אחד הרופאים המתמחה בתחום הטיפול באמצעות תכשירים המופקים על בסיס שמן זית ותוספות של חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3, הינו ד"ר שאול אגר מיוקנעם מושבה. אל ד"ר אגר מופנים חולים ע"י רופאים המתמחים בפצעים קשים, מהמרפאות המובילות בצפון. ד"ר אגר רוקח בעצמו את התכשירים המבוססים על טכנולוגיה הרשומה כפטנט ואשר פותחה בטכניון בחיפה.
 
5. אבוקדו
אחד היתרונות התזונתיים של האבוקדו הוא העובדה שהוא מהווה מקור צמחי חשוב לחומצות שומן חיוניות רב בלתי רוויות. האבוקדו קל יחסית לעיכול, מזין ומספק תמיכה קלורית גבוהה (לא מתאים בכמויות גדולות לשומרי הגזרה..). בנוסף לכך, האבוקדו עשיר, יחסית, בויטמין E הנחשב לנוגד חמצון העוזר בשמירה וחידוש תאי העור. בשל כך, נוכל למצוא את האבוקדו כשחקן מרכזי במסכות ותכשירי קוסמטיקה רבים. יצירה ביתית - ניתן להשתמש בפרי הטרי (עדיף כאשר הוא בשל מאד) להכנת מסכות לפנים בשילוב עם מיץ לימון (לעור שמן), חלמון ביצה (לעור יבש), סוגי שמנים (זית, שקדים ונבט חיטה) ואף דבש.כמובן שבנוסף למריחה חיצונית, מומלץ שילוב אבוקדו בתפריט, לאספקה קבועה של ויטמין E וחומצות השומן החיוניות ליצירת תאי העור מבפנים.
 
6. לימון
הלימון עשיר מאד בויטמין C וגם בפיטו-כימיכלים נוספים הידועים בשם ביו-פלבנואידים, הנפוצים במשפחת פירות ההדר. הביו-פלבנואידים נמצאים בעיקר בליבה ה"בשרית" העסיסית של פירות ההדר (לא במיץ עצמו) ובציפה הלבנה הנמצאת מתחת לקליפה. יתרונם הוא בכך שהם מגבירים את יעילות הפעולה של ויטמין C בגופנו. באופן זה, גם כמות קטנה של ויטמין C תהיה בעלת השפעה מגינה גבוהה מפני חימצון. לפי הרפואה העממית מיחסים ללימון תכונות רפואיות רבות, למשל שימוש קבוע בלימון בעת דלקת בגרון ובמצבי שיעול עם ליחה. חלק מרופאי העור ממליצים על מיץ הלימון לטיפול בקשקשים. הכוונה היא לשטוף את הקרקפת במיץ לימון על מנת להקל על מצב הקשקשים ושיפור מראה העור. חלק אף משתמשים במיץ הלימון, בשילוב עם מזונות נוספים כמו דבש, שמן זית או ביצה ליצירת מסכות ומרקחות להבהרת הכתמים בעור ולהעשרתו.
 
7. ברוקולי
ברוקולי שייך למשפחה חשובה מאד של ירקות, הלוא היא "משפחת המצליבים". ירקות ממשפחה זו ידועים בחשיבותם התזונתית בשל תכולה גבוהה של חומרים נוגדי חמצון. משפחת המצליבים ובמיוחד הברוקולי חשובים מאד במניעה של סוגי סרטן רבים, מחלות לב, שבץ, עיוורון ושמירה על בריאות העור. הברוקולי עצמו מכיל ויטמנים נוגדי חמצון חשובים מאד: ויטמין A, ויטמין E. בנוסף מכיל הברוקולי נוגד חמצון חשוב מאד בשם "לוטאין" ממשפחת הקרטנואידים, הידוע כשחקן מרכזי בהאטת תהליכי ההזדקנות ושמירה על בריאות העור ובריאות העיניים.
 
8. גרעיני דלעת
גרעיני דלעת נחשבים לאחד המזונות הבריאים ביותר בתזונה שלנו. גרעיני הדלעת מכילים כמות גבוהה מאד של מינרלים חיוניים לבריאות הגוף ובריאות העור, בפרט. האבץ הינו אחד המינרלים החשובים ביותר לבריאות העור, לסגירה של פצעים, ליצירת רקמות חיבור (למשל קולגן) ובמיוחד תאי העור. כל תא הגדל בגוף חייב נוכחות של אבץ ולכן העור, הנחשב לרקמה הגדולה ביותר בגוף האדם, חייב אספקה קבועה של אבץ, באמצעות תזונה לשמירה על יצירתו התקינה. חלק מהמשחות, המוכרות בתחום הטיפולי של התמודדות עם פריחה ואלרגיות בעור, מבוססות על ריכוזים גבוהים של אבץ. תכולת האבץ ב- 100 גרם גרעיני דלעת לא קלויים היא 7.48 מ"ג. הכמות היומית המומלצת הינה 15-12 מ"ג מכאן שגרעיני הדלעת עשויים לספק יותר מ- 50% מכמות האבץ היומית המומלצת ביום. בנוסף מכילים גרעיני הדלעת גם ערכים גבוהים של מינרלים נוספים החשובים לבריאות העור: אשלגן (807 מ"ג), ברזל (14.97 מ"ג), מגנזיום (535 מ"ג). חלק מהאנשים נמנעים מצריכה של גרעינים ופיצוחים בשל תכולת השומן הגבוהה והחשש ליצירת "חצ'קונים". עם זאת, חשוב לדעת שלא כל הגרעינים והפיצוחים זהים בתרומתם התזונתית לבריאות העור ויש חלק שדווקא שווה לשקול לשלב באופן קבוע בתזונה בכמות נכונה (1-2 כף) שתאפשר להנות מהיתרונות התזונתיים בלי לצרוך כמות עודפת של שומן.
 
פרוסם לראשונה ב-YNET תאריך 20.5.10
 
 
 
buttom.jpg