רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

משקה ספורט- עשה זאת בעצמך!


מה זה משקה ספורט? מדוע זה טוב יותר ממים בפעילות גופנית? מתי נכון לשלבם בספורט ומתי זה ממש מיותר?איך אפשר להכין לבד בבית?
משקהספורט.jpg

תגיות: שתיה, קר, פחמימות, עשה בעצמך, סוכרים, משקאות ספורט, מים, מחיר, לקנות, לבד, כושר, חם, זעה, הזעה, בקבוקים, אימון, אופנתי
 
 
לאחרונה כל מי שמתחיל להתאמן מסתובב עם בקבוקים אופנתיים בצבעי עזים ומרגישים נורא ספורטיביים. נכון, חשוב לשתות באימון, אך מה כולם שותים? מים? משקאות ספורט?

מה זה משקאות ספורט?

בשביל מה זה טוב והאם זה אמור לעלות כל כך הרבה כסף?

האם אפשר להכין לבד בבית?

 

כשמתאמנים, מתאמצים (לפחות אני מקווה שלא מחפפים) והגוף צריך לקרר את עצמו. כן, נכון מזיעים, אגלי הזעה הנוטפים על "גופך החסון", מעידים שאיננו "מסבנים" את עצמנו וגם הנוכחים סביבנו מרגישים (מריחים...) שאנחנו מתאמצים. אחד הכללים החשובים בזמן הפעילות הוא החזרת הנוזלים. גם הטמפרטורה הקרה של השתייה עוזרת לנו בקירור הגוף ומאפשרת להמשיך להתאמן לאורך זמן. במרבית המקרים גם מים יכולים לעשות את העבודה אך כאשר מתאמנים בסביבה חמה או שהאימון אינטנסיבי מאד, מומלץ להשתמש במשקאות איזוטוניים.

 

סליחה, מה זה משקאות איזוטוניים? מים כבר לא מספיק טוב לכם?

משקאות איזוטוניים הינם משקאות המכילים פחמימות (סוכרים) אשר תפקידם לספק אנרגיה לגוף במהלך המאמץ. המשקאות מכילים גם מינרלים, על מנת להחזיר לגוף את מה שאיבד בזעה. המשקאות האיזוטוניים מורכבים כך שלא יעמיסו בבת אחת על הקיבה, שלא יצמיאו אותנו ושלא יגרמו לכאבי בטן. מצד שני חשוב שהמשקאות יוכלו להיספג במהירות במערכת העיכול ויגיעו בזמן הקצר ביותר לשרירים הפועלים. אם האימון פחות משעה או שהסביבה בה אנו מתאמנים ממוזגת היטב, נוכל להסתדר רק עם מים. אם האימון נמשך מעל שעה וחצי ואנו חשים עייפות, נוכל לשקול להשתמש במשקאות איזוטוניים, על מנת לתת לגוף תמיכה קלורית להמשך המאמץ.

 

למה אי אפשר להשתמש במיץ תפוזים רגיל? האם זה לא אותו הדבר?

יש הבדל מאד משמעותי בין משקאות איזוטוניים לבין מיץ פרי רגיל. המשקאות האיזוטניים מורכבים מחד או דו-סוכרים שמטרתם להיספג בקלות. כמות הפחמימות במשקאות היא 8-5% (מניעת עומס במערכת העיכול). במיץ רגיל יש 15-11% פחמימות והוא לא מומלץ בשל ספיגה איטית יותר. כאמור, משקאות הספורט מכילים גם מלחים (איבוד  בזעה) וחלקם אף מכילים חומצות אמינו במטרה למנוע עייפות ולהאט את פירוק השריר.

 

כמה זה אמור לעלות?

מחירי המשקאות האיזוטוניים נעים בין 40-140 ש"ח (אבקות) לבין 8-10 ש"ח (משקה מוכן בבקבוק). חלק מהמחיר הגבוה נובע מצירוף הבקבוקים האופנתיים לשימוש בזמן הפעילות. החברות מתחרות ביניהן לא רק בטיב המשקה האיזוטוני אלא גם בעיצוב הבקבוק, התאמתו לתחומי ספורט שונים ושיווקו בגדלים משתנים. לפעמים זה די מיותר כי אין צורך באוסף של בקבוקים בארון כאשר מקבלים אחד בכל קניה של אבקת להכנת משקה איזוטוני, אבל מי שאוהב את הגימיק, שייהנה.

 

האם יש דרך לעשות את זה לבד?

אם נרצה להכין משקה איזוטוני בבית נוכל לקחת מיץ פרי  ולמהול אותו במים ביחס של 1:1. במידה והטעם חלש ניתן להוסיף תרכיז דיאט לשיפור הטעם (דיאט- כדי שלא נעלה את ריכוז הפחמימות). ניתן להוסיף 1 גרם של מלח (רבע כפית) לכל ליטר על מנת להוסיף מלחים (מינרלים).

 

האם משקאות איזוטוניים מספיקים גם כשיוצאים ל"מסעות" ארוכים?

במידה ויוצאים לרכיבות אופניים ארוכות או לריצות ממושכות ואי-אפשר להצטייד בכמויות גדולות של משקאות איזוטוניים, צריך לשקול הצטיידות במזון קל על מנת לעזור לגוף במשך כל שעות הפעילות (חטיפי אנרגיה, ג'לים, פירות יבשים).
 
 
 
buttom.jpg