רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

דיאטה של מאכל אחד- יתרונות וחסרונות


דיאטת של מאכל אחד כל הזמן פופלריות כדי לרדת מהר במשקל. האם הן בריאות? האם הן עובדות? ממה צריך להיזהר ומתי אפשר לשלב אותן בדיאטה?
x4.jpg

תגיות: קלוריות, מיץ, מהר, לחם, כרוב, ירידה במשקל, חמאה, הרבה, דיאטה, גבינות, אחד, אבטיח
 

הרצון לרדת מהר במשקל והקושי לשמור על דיאטה לאורך זמן, גורמים לרבים מאיתנו להתפתות ולאמץ דיאטות מוזרות לתקופות קצרות. הדיאטות הכי פופולאריות, למשימה זו של ירידה מהירה במשקל הן הדיאטות בהן אוכלים כל הזמן רק דבר אחד. האם זה טוב? האם זה עושה את העבודה ואפשר להוריד את הבטן במהירות עד לאירוע הבא? האם אפשר להמשיך בהן לאורך זמן והאם אין חשש לפגיעה בריאותית?

 

 

5 סוגי הדיאטות הבולטות בתחום:

  1. דיאטת כרוב - ניתנת בדך כלל תחת פיקוח בבתי חולים לפני ניתוחים דחופים בהם נדרש החולה לרדת כמה שיותר מהר במשק, לפני הניתוח, על מנת להפחית סיכון בניתוח. הדיאטה מומלצת הרבה פעמים לפני ניתוחי לב דחופים. הכמות הגבוהה של האשלגן הנמצאת בכרוב גורמת לעליה בכמות השתן במהלך היום, דבר המעודד את הירידה המהירה במשקל. מרק הכרוב מכיל מעט מאד קלוריות והרבה סיבים שאף גורמים לשרפת קלוריות בזמן העיכול. אין בדיאטה כמעט פחמימות וחלבונים וכמובן שאין שומן - בקיצור לא מכילה כמעט אף אחד מאבות המזון החשובים לגוף.
  2. דיאטת אבטיח -אוכלים כל היום כמה שרוצים - אבטיח. אומנם משביע ומתוק אך בפועל מכיל רק מים וסוכר. מאפשר ירידה מהירה במשקל ב- 3 הימים הראשונים כי אין חלבון וסיבים תזונתיים בכלל (מרגישים שהבטן משתטחת), אך אם ממשיכים לאורך זמן יש סכנה לנזק בריאותי בשל חסרים תזונתיים רבים.
  3. הכל לבן -דיאטה המתבססת על מוצרי חלב וירקות לבנים. האכילה לפי צבע מאפשרת להימנע בקלות מהמון פיתויים כי מאד ברור מה הצבע של כל דבר. האפשרות לאכול, כמה שרוצים, גבינות ומוצרי חלב (בדרך כלל מוגבל ל- 5%) נותנת תחושה של אוכל מגוון. דיאטה זו דלה בפחמימות ועלולה לגרום לשינויי מצב רוח, חולשה, ועד מצב של טעם מר בפה (הצטברות אוריאה). כמות החלבון הגבוהה שאוכלים מעודדת השתנה, איבוד הנוזלים יכול לתת תחושה של ירידה מהירה במשקל, אך בפועל לא יורדים בשומן. חייבים להקפיד לשתות המון מים כדי לעזור לפינוי הכליתי של עודפי החלבון הנאכל.
  4. לחם וחמאה -מיועד לאנשים שלחם היא אהבת חייהם ועל חמאה קשה להם לותר. מותר לאוכל כמה שרוצים לחם טרי או טוסט עם חמאה. לא מאוזן ולא מכיל חלבון. מכיל כמות גבוהה של שומן רווי שאיננו בריא לגוף בשילוב עם כמות גבוהה של פחמימות. יכול לגרום לתחושת הנאה בימים הראשונים אך בהמשך הגוף דורש גם חלבון ולכן עלולה להיות ירידה בחשק. בנוסף, הירידה במשקל עלולה להיות בשל ירידה בכמות החלבון בגוף (שרירים). אם ממשיכים לאורך זמן מבלי לספק חומצות אמינו חיוניות מהמזון.
  5. דיאטת מיצים - דיאטה המוצעת בדרך כלל במלונות בריאות או סדנאות יקרות המבטיחות "ניקוי" הגוף וירידה מהירה במשקל. במסגרת הדיאטה שותים מיצים ולא "לועסים" שום דבר. המיצים הם מירקות ופירות ולכן מבחינת ויטמנים ומינרלים מכילים בדרך כלל את מרביתם. עם זאת, הדיאטה מכילה רק פחמימות ומים ולא מספקת חלבון ושומן חיוני. גם חלק מהויטמנים והמינרלים החיונים עלולים להיות בחסר לאורך זמן (ברזל, B12סידן ועוד). עצם השתיה בלבד, ללא אכילה של מוצקים והימנעות מוחלטת מסיבים תזונתיים, יוצרת תחושה ראשונית של רעב ביום הראשון אך בדרך כלל אחרי 24-49 שעות מרגישים קלים ורזים בהרבה. בתחילה אפשרית ירידה של 2-3 ק"ג בכמה ימים, אך לא ניתן ולא נכון להמשיך בדיאטה זו יותר ממספר ימים. צריך לקחת בחשבון שדיאטות המיצים הנערכות במלונות ומכוני ספא, נחשבות  ליקרות מאד.

 

סיכום היתרונות והחסרונות של "דיאטות של מאכל אחד":

יתרונות

  • מתחילים בהתלהבות גדולה כי יודעים שאפשר לאכול ללא הגבלה (במרבית הדיאטות הללו).
  • בוחרים, בדרך כלל, לאכול מזון אהוב ולכן מרגישים אופטימיים.
  • רוב הדיאטות הללו מאפשרות ירידה מהירה של 2-3 ק"ג בימים הראשונים ונותנות מוטיבציה להמשך.
  • הדיאטות נותנות תחושה לאנשים שהם מצליחים להימנע ממזון מפתה כי הכללים מאד "שחור ולבן" ואין מקום לאפור (אי אפשר לטעום "רק קצת" ממשהו אחר ולכן יותר קל לעמוד בפיתויים).
  • בדרך כלל מיועד לאנשים שחייבים לראות תוצאות בטווחי זמן קצרים (חתונה, מסיבה, אירוע, ניתוח) ולכן מוכנים להקריב את נושא הגיוון באוכל.

 

חסרונות

  • לא מאוזן מבחינה תזונתית.
  • עלול לגרום, לאורך זמן, לחסרים תזונתיים ופגיעה בריאותית.
  • חלק מהדיאטות ניתנות תחת פיקוח רפואי למטרות בריאותיות (דיטאת כרוב) ולכן מוגבלות בזמן, אם אנשים עושים אותה ללא פיקוח הם עלולים לגרום לעצמם לבעיות בריאותיות שאינם  מודעים להן.
  • לאחר סיום הדיאטה קשה, בדרך כלל,  להסתכל על אותם מאכלים ועלולים להימנע מהם כאשר חוזרים לאוכל רגיל.
  • כאשר חוזרים לאוכל רגיל, עלולים ל"התנפל" על מאכלים שלא היו בדיאטה מתוך "געגוע".
  • כל הקילוגרמים שמורידים בדיאטה עלולים לחזור מהר מאד כאשר חוזרים לאכול רגיל.
  • לא מתאים למי שעושה ספורט ורוצה לשמור על השרירים.
  • לאורך זמן, הדיאטה תוביל לפירוק שרירים, לחולשה וכאבי שרירים באימונים.
  • דיאטות החסרות בסיבים תזונתיים עלולות לגרום לאורך זמן לחולשה של שרירי מערכת העיכול ולפגיעה בתפקודם, כולל תופעות של גזים, נפיחות ועצירות.
 
 
buttom.jpg