רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 



חסר ברזל- מה זה אומר?

ברזל הוא מינרל חשוב מאד בגוף. כאשר נוצר חסר ברזל, זה עלול לגרום לתופעות לוואי רבות. מה הסיבות? מי נמצא בסיכון? מה חשוב לאכול כדי לקבל ברזל בתזונה? 
iStock_000003172047XSmall.jpg

הכתבה הוכנה ביחד עם ד"ר דרור לוין, מומחה למחלות דם ואונקולוגיה ילדים
מנהל המרפאה להמטואונקולוגיה ילדים המרכז הרפואי סוראסקי תל אביב
מרפאה פרטית- ויצמן 14 תל אביב, טלפון 052-2574868

 
 
תפקידי הברזל בגוף
הברזל הוא מינרל חשוב לגופינו. הוא זה שצובע את הדם שלנו אדום (נמצא בכדוריות הדם האדומות). הברזל משתתף בתהליכים אנזימטיים רבים בגוף במיוחד במוח ובמערכת העצבים. בנוסף לכך יש לו תפקיד חשוב בהובלת החמצן בגוף ובמיוחד אל המוח ואל השרירים. הוא מחבר בין החמצן לחלבון ההמוגלובין, מסיע את החמצן בזרם הדם לאיברים שונים בגוף. באופן כללי, ככל שרקמות הגוף ובעיקר השרירים בהקשר לפעילות הגופנית, יקבלו יותר חמצן, כך תשתפר היכולת הגופנית בפעילות. בנוסף, גם תהיה עליה ביכולת הריכוז, החשיבה וזה יבוא לידי ביטוי בשיפור הלימודים/עבודה. 
 
 
מחסור בברזל
שכיחות האנמיה על רקע של חוסר בברזל גבוהה בישראל יחסית למדינות מפותחות ( לפי נתוני משרד הבריאות) מחסור בברזל הגורם  לאנמיה (ערכי המוגלובין מתחת לנורמה המתאימה לגיל ולמין ) עלול לגרום לתופעות של עייפות, חולשה, סחרחורות, התעלפויות, כאבי ראש, קשיי ריכוז ,בעיות בלימודים בחילות, שינויים בתאבון ולירידה ביכולת האירובית. לפגוע במיוחד בהישגים ספורטיביים הקשורים ליכולת הסיבולת. 
 
 
מדוע מתפתח חסר ברזל ?  
יתכנו סיבות רבות: חסר בתזונה,(שכיח בצמחונים ובאנשים רבים הממעטים לצרוך מזון מי החי), גדילה מואצת כמו בתינוקות ומתבגרים, איבוד מוגבר כמו בנשים בהריון. חשוב לאתר את הסיבה ולשלול מצבי חולי כמו בעיות בספיגת הברזל במעי , מצבי איבוד דם או הפרעות אחרות במשק הברזל בגוף. בכל מקרה של ספק חשוב במקביל לטיפול לבצע בירור ע"י רופא מומחה .
 
 
אנמיה של ספורט
אנמיה הנגרמת בשל העיסוק בספורט נחשבת לנפוצה בשכיחות גבוהה בקרב ספורטאים תחרותיים. עם זאת, גם מחסור במאגרי הברזל, ללא הגעה לשלב של אנמיה (ללא פגיעה בערכי ההמוגלובין), עלול לפגוע באופן ישר ביכולת של הגוף להפיק אנרגיה אירובית ולהוביל לפגיעה ניכרת ביכולת הגופנית ובהישגים הספורטיביים.
 
 
צורך מוגבר בברזל בילדות ובגיל ההתבגרות
דרישות הגוף לברזל עולות בגיל התבגרות. אחד הגורמים להיווצרות אנמיה בשל מחוסר ברזל כבר בגיל הינקות, הוא קצב צמיחה מואץ. כאשר התינוק מתארך, גופו מייצר כמות גבוהה יותר של תאי דם אדומים ולשם ייצור תאי דם אדומים נחוץ ברזל. כאשר קצב הגדילה מוגבר שוב, כמו בגיל ההתבגרות, והתזונה לא מספקת את כל צורכי הגוף מבחינת דרישות הברזל, עלול להיווצר מחסור רציני. כאשר במקביל להפחתה בצריכת הברזל בתזונה, ישנה עלייה בדרישה בשל העיסוק בספורט המחסור כמעט מתבקש.
 
 
איך בודקים את מצב הברזל בגוף? 
יש מספר מדדים המהווים אינדיקטורים למדד הברזל בגוף. למשל הברזל בסרום (Fe), כמות תאי הדם האדומים (RBC), המוגלובין (HGB), המטוקריט, והפריטין בסרום. המדד החשוב ביותר לחסר ברזל , מבין הבדיקות שצויינו, הינו הפריטין בסרום המבטא את מצב מאגרי הברזל . מחסור שבשלב ראשון לא יבוא לידי ביטוי בפגיעה במדדים אחרים (לא יפגעו הברזל בסרום או ההמוגלובין), אך עלול כבר להיות מלווה בסימפטומים של עייפות, חולשה, כאבי ראש, ירידה בריכוז וירידה ביכולת הספורטיבית. ללא תמיכה תזונתית מתאימה שתאפשר אספקה טובה של ברזל לגוף, מאגרי הברזל עלולים להתרוקן וערכי הפריטין ירדו בהדרגה. 
 
 
תזונה עשירה בברזל 
המקור הטוב היות לאספקת ברזל לגוף הוא "מזון מן החי" ובמיוחד בשר אדום (הברזל צובע את הבשר באדום!). דוגמאות: בשר בקר, כבד, כליות, לבבות, הודו אדום, דגים, ביצה, עוף. ברזל יש גם במזון מן הצומח: תרד, ברוקולי, חסה, טחינה, חלבה, שקדים, קטניות, פירות יבשים וטריים (מעט). עם זאת, הברזל מן הצומח לא נספג ביעילות וצריך לשלב באותה ארוחה מזון עשיר בויטמין C על מנת לעודד את הספיגה. למשל, עגבניה, פלפל, מיץ תפוזים, פירות הדר, מיץ לימון ועוד. חשוב לדעת שסידן וקפאין פוגעים בספיגת הברזל  בגוף ולכן חשוב להפריד ביניהם בזמני הארוחות. 
 
עבור מי שאוכל בשר באופן קבוע, מומלץ לשלב לפחות 2-3 בשבוע מזון עשיר בברזל במסגרת התפריט (בקר רזה, כבד, הודו אדום). עבור צמחונים הנמנעים מבשר, חשוב להקפיד על שילוב נכון של מזונות עשירים בברזל בתפריט באופן יומיומי. למשל טחינה, תרד, ברוקולי, קטניות, חלבה, שקדים ועוד. בעת תזונה צמחונית או כאשר ניזונים רק מעוף ונמנעים מסוגי בשר אדום וכבד, מומלץ לעקוב אחרי מצב מאגרי הברזל בגוף (פריטין)  במסגרת בדיקות דם תקופתיות.
 
בכל מקרה הטוב ביותר להתייעץ עם דיאטנית קלינית להתאמת התזונה למטופל הספציפי ולצרכיו המיוחדים.
 
 
תכשירי ברזל
במקרים בהם לא מצליחים בעזרת התזונה לעלות את ערכי הברזל בגוף או שהמחסור גדול, יש צורך לשקול שילוב של טיפול תרופתי על סמך התייעצות עם רופא או/ו דיאטנית קלינית. קיימים בשוק תכשירים רבים ויש יתרון ברור לשימוש בתכשירים אשר נבדקו ומפוקחים כתרופה ולא כתוסף מזון (הם בטוחים יותר ונשמרים טוב יותר לאורך זמן-זאת גם ההמלצה של איגוד רפאי הילדים בישראל). חשוב להדגיש שיש להפריד בין מזון חלבי לתרופות אילו (רצוי שעתיים לפחות). במקרים מיוחדים ניתן לתת ברזל בעירוי ולתקן את החסר ללא תלות בספיגתו במעי (בפיקוח רפואי בלבד).

buttom.jpg