אחרי לילה עם מעט שינה אוכלים יותר!
יותר רעבים לפחמימות ומתוקים.
קשה לעצור את האכילה כי אתם עייפים.
הקפידו על שינה כדי להצלח באכילה. 

 

 
 
 
 
 

שוקו- משקה בריאות וספורט
 
מה יש בשוקו שהפוך אותו למשקה חשוב לבריאות ולספורט? איך משלבים אחרי אימונים? מתאים במיוחד לימי חורף קרים...

 
iStock_000006825014XSmall.jpg

 
שוקו חם או שוקו קר, לא משנה העיקר שהטעם יהיה נהדר! האם שוקו הוא משקה בעייתי עם סוכר וחלב או שיש לו גם יתרונות בריאותיים נוספים? האם ספורטאים יכולים להנות ממנו לבניית השרירים ולהתאוששות מאימונים?

השוקו נתפס אצל רבים כמשקה ילדות חמים וטעים. יש ששתו אותו כל בוקר במקום ארוחה או כתוספת מהנאה לארוחה. האמת שחלקנו, למרות החיבה העצומה לשוקו, פיתחנו עם השנים רגשות אשמה לא מועטים, לאחר ששמענו את הורינו אומרים כי השוקו פוגע בבריאות, מונע את ספיגת הסידן בגוף, מקלקל את השינים וכמובן עלול לגרום להשמנה. אז אם גם לך יש עדיין את אותן רגשות האשמה, חכו חכו, יש לי הפתעה. 
 

מהפך בעולם התזונה!
לא עוד! מחקרים חדשים מחזירים את הכבוד האבוד למשקה השוקו האהוב (חם או קר- לא משנה, העיקר שיהיה הרבה קקאו וחלב). בשנים האחרונות לא רק שמתייחסים אליו שוב בכבוד בין כל שאר המשקאות, אלא שיש אפילו כמה מחקרים הטוענים שהוא בריא אפילו יותר מהיין והתה הירוק. איך זה קרה? מתי הכל השתנה? חכו ותראו מה המדע מצא.
 

לא פוגע בספיגת הסידן
מחקרים עדכניים מצאו שיש יתרונות גדולים לאבקת הקקאו וגם החסרונות שיוחסו בעבר לשוקו אינם בהכרח נכונים. בעבר לא התייחסו אל מאכלים המכילים קקאו כמקור טוב לסידן, בשל החשש שהקקאו יתחרה עם הסידן וימנע את ספיגתו בגוף. הממצאים האחרונים מעידים כי אומנם הקקאו מתחרה עם הסידן על אתר הספיגה אך הפרעתו קטנה מאד. כנראה שהפגיעה בספיגת הסידן היא רק ב- 3-5% מכמות הסידן. 
מה זה אומר?
לדוגמה: מכוס שוקו רגילה המכיל 200 מ"ל חלב ו- 200 מ"ג סידן, הגוף יספוג בסופו של דבר 194-190 מ"ג סדין. כלומר, הפרעת הקקאו לספיגה הינה קטנה ואף זניחה. אחת ההוכחות לכך היא שילוב הקקאו גם בתרכובות המזון לתינוקות ופעוטות (מטרנה) אשר מאפשרת לכל היתרונות התזונתיים להשאר בארוחה ולילדים להנות ממנה, בשל טעם השוקו המוכר.

 
מחקרים קבעו: קקאו עשיר יותר בנוגדי חמצון מיין ותה ירוק!
כולם יודעים כי ליין יש יתרונות בריאותיים רבים. הוא מגן על הלב, מוריד את הסיכון לשבץ ושומר על כלי הדם, לאורך שנים, גמישים ונמרצים. חלק גדול מן היתרונות הבריאותיים הללו נובע מהכמות הגבוהה של החומרים נוגדי החמצון הנמצאים בקקאו. חומרים אלו שייכים לשתי משפחות של חומרים הפלבנואידים והפנולים שהם פיטו-כימיקלים המגנים על הגוף מפני פגיעה של רדיקלים חופשיים. בשנים האחרונות מחקרים נוספים הראו כי גם לתה ובמיוחד לתה הירוק יש כמות נכבדה של נוגדי חמצון והם מסוגלים להגן על הגוף מפני התפתחות גידולים סרטניים ולטפל בדלקות ובעיות בריאותיות רבות. במחקר שהתפרסם בשנת 2003 במגזין  "Journal of Agricultural and Food Chemistry" נמצא כי בכוס שוקו המבוסס על אבקת קקאו יש כמות גבוהה יותר של נוגדי חמצון בהשוואה לכוס יין, כוס תה שחור או כוס תה ירוק. החוקרים הסיקו על סמך הממצאים כי לכוס משקה המוכן מאבקת קקאו יש פוטנציאל גבוהה יותר משל יין ושל תה (ירוק או שחור) להגן על הבריאות. ואם זו לא סיבה טובה להנות מהמשקה החם/קר שאתם כל כך אוהבים, אז אפשר כמובן להביא לאמא את המאמר בפעם הבאה שאתם קופצים לביקור ורוצים במקום עוד כוס קפה מנומס, להנות משוקו כמו פעם.


יתרון גדול גם בתחום הספורט
מחקר שהתפרסם ב- 2006 מצא יתרון תזונתי חדש ומרשים של משקה השוקו בהקשר הספורטיבי. מדובר במחקר שהראה כי שתיה של שוקו לאחר אימון גופני משפרת את התאוששות הגוף. במחקר השתתפו רוכבי אופנים שביצעו 3 אימוני אינטרוולים (רכיבה בשינויי קצב) ב- 70% מהיכולת המרבית (מהצח"מ) ב- 3 ימים נפרדים. בשעתיים לאחר האימון הראשון קבלו הרוכבים לשתות 3 סוגים של משקאות: משקה שוקו שהכינו מקקאו על בסיס חלב ועוד 2 משקאות חלופיים שהכילו את אותה כמות פחמימות כמו במשקה השוקו, אך לא הכילו חלב או קקאו (כדי לנטרל את השפעת כמות הפחמימות על ההתאוששות). 
 
תוצאות המחקר הראו בצורה מובהקת כי ההתאוששות לאחר האימונים היתה טובה יותר לאחר שתיית השוקו על בסיס החלב לעומת שני המשקאות האחרים. הבדלים באו לידי ביטוי במידת אפיסת הכוחות שדיווחו הרוכבים לאחר האימונים, הדופק הממוצע וכמוכן על שיפור האימונים הבאים. תוצאות אלו מעלות מחדש את השאלה האם יכול להיות שיש דווקא יתרונות בריאותיים חשובים מאד לגוף במשקה השוקו (אבקת קקאו על בסיס חלב) עבור אנשים המבצעים פעילות גופנית? והתשובה היא כן!

 
שוקו בריא אבל מה עם הסוכר?
על סמך המחקרים האחרונים מתקבל הרושם כי צריכה מתונה ומתוזמנת נכון (ביחס לזמני האימון) של שוקו יכולה להכיל כמה יתרונות תזונתיים וספורטיביים. עם זאת, צריכת משקאות שוקו קנויים (שקית, קרטון) ללא הגבלה, העשירים בסוכרים פשוטים, אינה בהכרח מומלצת. שימו לב כי משקאות השוקו שנמכרים מוכנים, במרבית המקרים מכילים כמויות גבוהות מאד של סוכר ועלולים לעודד השמנה בעת צריכה מוגזמת. מכאן שעדיף להפחית את צריכת משקאות השוקו המוכנים ואם רוצים להנות מהיתרונות התזונתיים, עדיף להכין לבד בבית עם אבקת קקאו אמיתית וחלב חם. בצורה זו, תוכלו לשלוט בעצמכם על כמות הסוכר בלי לפגוע ביתרונות התזונתיים של משקה הקקאו.
 

לסיכום
המחקרים האחרונים מגלים יתרונות בריאותיים מרשימים לאבקת הקקאו בעת הכנת משקה שוקו על בסיס חלב. עם זאת, חשוב לקחת את ההנחיות הללו בצורה זהירה ומחושבת ולא להגזים בכמויות על מנת לא לעודד השמנה. אפשר בהחלט להנות מכוס שוקו ביתי חם לאחר אימון או כחלק מארוחה, ושיהיה לכולנו לרוויה...

buttom.jpg