רוצים להרגיש רזים בבוקר?
הפחיתו את הכמות שאתם אוכלים בלילה.
החליטו שלא אוכלים אחרי ארוחת הערב שום דבר!
למרות ההנאה שבאכילה מאוחר, זה פוגע בדיאטה! 

 

 
 
 
 
 

כל מה שרציתם לדעת על:
טחינה גולמית וחלווה
 
מה היתרונות התזונתיים של טחינה גולמית וחלווה? מה ההבדלים בין המוצרים ואיך בוחרים נכון מה לקנות בביקור הבא בסופר?
 
iStock_000004059327XSmall.jpg

 

טחינה גולמית וחלווה נחשבים למאכלי בריאות. מה עושה אותם לכוכבי בריאות מוכרים ואהובים כל כך בכל בית בישראל. איך לבחור? על מה לשים לב והאם יש הבדלים בין הטחינה הטבעית המלאה והאורגנית? 
כל התשובות בכתבה הבאה שמחדדת את הנקודות שחשוב לדעת על טחינה גולמית וחלווה לפני שיוצאים לסיבוב הקניות הבא. 

לפני שאתם מתחילים לקרוא, זהירות! 
זה גם בריא וגם מאד טעים... אפילו ממכר!

1.  השומשום הוא אחד הצמחים העתיקים בשירות האדם. ממצאים ארכיאולוגיים הראו שהוא היה בשימוש לפני יותר מ- 3000 שנה לפני הספירה. הוא צומח בעיקר באזורים סובטרופיים (שמשני צידי האזור הטרופי). חסינותו לחום וליובש, סייעה בהפצתו.
 
2.  השומשום גדל בתרמילים, בדומה לאפונה. בעבר התרמילים היו נקצרים ומונחים במקום גבוה. בזכות חום השמש, התרמיל היה נפתח וזרעי השומשום נערמים על גבי האדמה. הסיסמה מספורי עלי באבא "Open sesame" מציגה את אופן גידולו. 
 
3.  טחינה משומשום מלא היא טחינה שנטחנת עם קליפת הגרעין. היא מרירה מעט, צבעה כהה מכיוון שמרבית המינרלים והוויטמינים מצויים בקליפת הגרעין בפלזמה שבין הגרעין לקליפה. בטחינה משומשום מלא יש מתכולת ויטמינים ומינרלים גדולה משמעותית ומכמות גבוהה של סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים תורמים לשיפור תהליך העיכול. טחינה משומשום מלא נקראת לרוב חמאת שומשום. 
 
4. גרעין השומשום עשיר בחלבון, סידן, ויטמינים מקבוצת B, חומצות אמינו וחומצות שומן בלתי רוויות. חומצות שומן אלה, החיוניות לבריאות האדם, משתייכות לקבוצת אומגה 6 ואומגה 9. הסידן חשוב לבניית העצם. הברזל חשוב לשמירה על רמת ההמוגלובין בדם. השומן הבלתי רווי בשומשום מכיל ויטמין E  ואנטי-אוקסידנטים, העוזרים לנקות תוצרי לוואי מזיקים הנוצרים בתהליכי החמצון בגוף. 
 
5.  קיימים הבדלים גדולים בערכים התזונתיים בין טחינה "גולמית טבעית" לעומת טחינה "גולמית מלאה".  לדוגמה: כמות הסידן בטחינה "גולמית טבעית" היא 213-120 מ"ג/100 גרם לעומת 906-600 מ"ג/100 סידן ב"טחינה מלאה". יש הבדלים גדולים בין החברות בערכים של הסידן ולכן צריך לבדוק לפני שקונים. הסידן שבטחינה מהווה מקור חשוב מאד בתזונה במיוחד לאוכלוסיות של ילדים, נשים בהריון ונשים בכלל שצריכים להעשיר את התזונה שלהם בסידן.
 
6.  החלק הכי עשיר ביתרונות התזונתיים בשומשום הוא ה"פלזמה" שנמצאת בין הגרעין לקליפה של השומשום. חשוב שבתהליכי העיבוד של השומשום לא יתבצע "קילוף של הקליפה" על מנת לא לעבד את הפלזמה והערכים התזונתיים. צריכה להיות טחינה של הגרעין ביחד עם הקליפה ללא קילוף על מנת לשמור על הערכים הגבוהים. חלק מהחברות מקלפות את הקליפות ולאחר מכן מוסיפות אותן בחזרה. תהליך זה אומנם מחזיר סיבים תזונתיים למוצר אבל מאבד הרבה יתרונות תזונתיים (אפשר לראות בהבדלים הגדולים בין החברות בערכים התזונתיים של הטחינה).
 
7.  כאמור, טחינה היא מוצר מאד בריא אבל גם עשירה מבחינת אחוזי השומן (50-60%!!!). כף אחת של טחינה מוכנה או כפית אחת של טחינה גולמית נחשבת למנת שומן בתזונה (5 גרם שומן, 45-50 קלוריות!!!) כן, זה לא הרבה בכמות אבל גבוהה בקלוריות, ולכן מי שרוצה לרדת במשקל ולשמור על הבריאות, יכול לשלב טחינה בתפריט אבל במידה (לא להציף את הסלט ב"ים" של טחינה). 
 
8.  על פי המלצת משרד הבריאות יש להפחית את כמות המלח  (נתרן) במוצרי המזון  בתעשיה. חלק מהחברות אימצו גישה זו ולא מוסיפות יותר מלח לטחינה. למשל, חברת אחוה משווקת את מוצריה ללא תוספת מלח!! כאשר בחורים טחינה ושומרים על הבריאות זה בהחלט מדד חשוב לבדיקה על האריזה לפני הקניה.
 
9.  אין דבר כזה "טחינה בכבישה קרה"!!! על מנת לטחון את השומשום חייבים לייבש אותו ל1-0.5% לחות. מהשדה השומשום מגיע עם 5-7% לחות ולכן מכניסים אותו לקליה בחום של 120-145 מ"צ לפני תהליכי הטחינה. מי שרושם "כבישה קרה" בפועל מטעה את הציבור.
 
10.  טחינה אורגנית- מדובר בשומשום אורגני שעובר בדיקות של שאריות חומרי הדבר ונקנה מייצרן שמתחייב שהשדה לא עבר ריסוס ודישון. בפועל המחיר יותר יקר ב-5-10% בשל התייקרות מחירי השומשום האורגני בעולם, אחרי שחברה הולנדית השתלטה על מרבית שדות השומשום האורגני בדרום אמריקה. בפועל, אין הבדל גדול בערכים התזונתיים בין טחינה אורגנית לבין טחינה גולמית רגילה. 
 
11.  בארץ מייצרים את החלווה האורגנית היחידה בעולם! על מנת ליצור חלווה אורגנית חייבים להשתמש בסוכר חום אורגני ולא בסוכר לבן ולא גלוקוזה כמו שנעשה בחלווה רגילה. מדובר בתהליך לא פשוט לייצור ולכן זהו מוצר ייחודי שמהווה גאווה ישראלית.  
 
12.  מקור השם "חלווה" הוא מהמילה חילוואה- דברי מתיקה בערבית. לכן הרישום הנכון של המוצר הוא "חלווה" ולא "חלבה" (לפי מילון אבן שושן).
 
13. חלווה מיוצרת מטחינת שומשום. טחינת שומשום ידועה כמזון בריא, מזין ועשיר בויטמינים ומינרלים ומכאן שחלווה מכילה גם כן מינרלים וויטמינים רבים. רבים מגדירים את החלווה כממתק הבריא ביותר וכמזון הבריאות המתוק ביותר. 
 
14.  בארצות בהן מסורת החלווה קיימת במשך שנים רבות (למשל טורקיה ויוון), נהוג לאכול את החלווה רק בחודשי החורף. הסיבה היא שבדרך ההכנה המסורתית, כאשר הסביבה חמה, השומן מן החלווה הופך לנוזל ויוצא מתוכה. בישראל הצליחו להתמודד עם המכשול על ידי החלפת חלק מהסוכר הלבן בגלוקוזה שהוא חומר הרבה יותר צמיגי, היוצר "חוטים" בתוך המוצר שמחזקים את השומן במרקם אחיד גם בימי הקיץ. לכן, בארץ ישראל אוכלים ונהנים מחלווה כל השנה.
 
15.  חטיפי חלווה- כיום ניתן להנות מכמות מדודה של חלווה בצורה של חטיף אישי המכיל 100-140 קלוריות. זהו תחליף נהדר במקום חטיפי אנרגיה מסחריים אחרים ובעל יתרונות בריאותיים. מגיע בטעמים של וניל, אגוזים, פיסטוק, קקאו ועוד. ניתן למצוא חטיפי חלווה של חברת בארכה וחברת אחוה כמעט בכל המדפים בסופרים, וזהו בהחלט רעיון בריא ומקורי לארוחת ביניים מתוקות ליד שתיה חמה או סתם נשנוש במהלך נסיעה/לימודים/עבודה.
 
16.  למרות שחלווה נחשבת ל"ממתק בריא" היא עדין עשירה בסוכרים ולכן ניתן למצוא היום גם חלווה ללא סוכר המתאימה לאנשים חולי סוכרת. כמובן שאין כאן אישור לאכול בלי הגבלה (מכילה ממתיקים מלאכותיים), אבל לפחות יש הפחתה גדולה בכמות הסוכר.
 
17.  מה לבדוק בבחירת חלווה-לפחות 50% שיהיה משומשום. לשים לב לכמות השומן הרווי במוצר שמתקבל מתוספת שמן דלקים. אומנם שמן צמחי אבל עם ערכים גבוהים של שומן רווי שמעניק את המוצקות לחלווה ולא נחשב למקור שומן בריא.
 
18.  לשים לב שהחברה מתחייבת שהמוצר אינו מכיל שומן טרנס (חשוב מאד!) שהוא שמן מתועש הנחשב לרע ביותר מבין סוגי השומן.
 
19.  יש ממרחי חלווה שאפשר לקנות מוכנים עם תוספת של דבש, טעם וניל, קקאו, אבל למה לא לעשות לבד? פשוט לערבב טחינה גולמית עם דבש וקבלתם ממרח ביתי עשיר בטעמים בלי תוספת של שומן מוקשה ותמציות טעם. שווה לנסות בבית.


buttom.jpg